مقالات

10 نکته مهم انتخاب بهترین مکان روتر برای دریافت سیگنال قویتر

10 نکته مهم انتخاب بهترین مکان روتر برای دریافت سیگنال قویتر

حتماً شما هم با این مشکل روبه‌رو شدید که روتر شما به خوبی مکان مورد نظر شما را پوشش نمی‌دهد. در این مواقع اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما خطور کند خرید روتر مش جدید یا توسعه‌ دهنده وای‌فای است. مطمئناً، یک روتر مش یا توسعه دهنده وای‌فای می‌تواند پوشش وای‌فای شما را بهبود بخشد و برخی نقاط که در آن قبلاً سیگنال دریافت نمی‌شد تحت پوشش قرار گیرند. اما آیا واقعا به آن‌ها نیاز دارید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که موقعیت روتر شما چگونه می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر پوشش WiFi شما داشته باشد؟ در این مقاله از توتال شبکه چند نکته مهم در مورد انتخاب بهترین جای مودم در خانه برای تقویت آنتن دهی وای فای و دریافت سیگنال قویتر را بیان می‌کنیم. اگر شما هم به دنبال افزایش برد وای فای خود هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید، قرار است نکات کلیدی و مهمی را در اختیار شما قرار دهیم.

برای تقویت آنتن دهی وای فای چه کارهایی باید انجام داد؟

قدرت و برد سیگنال WiFi به عواملی مختلفی مانند باند فرکانس، توان خروجی رادیویی، حساسیت گیرنده، بهره آنتن و نوع آنتن و همچنین تکنیک مدولاسیون بستگی دارد. علاوه بر این موارد محیط نیز نقش بسیار مهمی در پوشش و عملکرد یک دستگاه بی‌سیم دارد. کف، دیوارها، موانع فیزیکی و تداخل سیگنال رادیویی، سیگنال‌های وای‌فای را ضعیف می‌کنند و محدوده وای‌فای را کاهش می‌دهند. بنابراین در بسیاری از موارد، ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای بهبود پوشش وای‌فای، انتقال روتر به موقعیت بهتری است. در اینجا ما نکاتی را برای یافتن بهترین نقطه برای عملکرد بهینه وای فای روتر شما ارائه خواهیم کرد. برخی از این نکات به شرح زیر است:

1. دستگاه بی‌سیم خود را در یک مکان مرکزی خانه قرار دهید.

از آنجایی که سیگنال WiFi در همه جهات پخش می‌شود، بنابراین روتر خود را در گوشه خانه قرار ندهید، زیرا اگر وای‌فای را در گوشه قرار دهید، پوشش بی‌سیم شما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. در صورت امکان، روتر بی‌سیم خود را نزدیک مرکز خانه خود قرار دهید تا فضای بیشتری را پوشش دهد. نکته مهمی که در مورد دریافت سیگنال قوی‌تر باید به آن توجه داشته باشید این است که هر چه به وای‌فای نزدیک‌تر باشید سیگنال قوی‌تری را دریافت خواهید کرد. پس برای تقویت آنتن دهی وای فای پیشنهاد می‌کنیم دستگاهی که قرار است به وای‌فای وصل شود در فاصله‌ای نزدیک به وای‌فای قرار گیرد. پس برای انتخاب بهترین جای مودم در خانه ، باید مودم را در قسمت مرکزی خانه و نزدیک به مکانی که در آن قسمت از اینترنت بیشتر استفاده می‌شود قرار دهید.

دستگاه بی‌سیم خود را در یک مکان مرکزی خانه قرار دهید.

2. دستگاه بی‌سیم خود را در ارتفاع مشخصی قرار دهید.

خوب است بدانید که دستگاه‌های وای‌فای خانگی معمولاً از آنتن‌های همه جهته استفاده می‌کنند که به صورت افقی در اطراف تابش می‌کنند اما از نظر عمودی ضعیف‌تر هستند. از این رو باید دستگاه بی‌سیم خود را روی یک میز یا قفسه قرار دهید و آن را کمی بالاتر نگه دارید تا از انتقال آنتن‌های همه جهته بهتر استفاده کنید و در جهت عمودی نیز از تابش خوبی بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است که با قرار دادن مودم در ارتفاع موانع را کم‌تر می‌کنید و وسایل کم‌تری در پوشش وای‌فای مشکل ایجاد می‌کنند. اگر خانه شما دو طبقه است و می‌خواهید در هر دو طبقه از سیگنال‌های یک وای‌فای استفاده کنید بهترین جای مودم در خانه ، قرار دادن مودم در مکانی نزدیک به سقف طبقه اول است، به این صورت قدرت سیگنال وای‌فای افزایش می‌یابد و در هر دو طبقه می‌توانید از پوشش خوب وای‌فای بهره‌مند شوید.

3. از وسایل پرقدرت (سایر وسایل الکترونیکی) دوری کنید.

وسایل برقی پرقدرت و محصولات فلزی ممکن است باعث تداخل سیگنال شوند. لوازمی که باید مراقب آن‌ها باشید و وای‌فای خود را از آن‌ها دور نگه‌دارید عبارتند از: مایکروویو، یخچال، تلویزیون و غیره. لازم به ذکر است که به هیچ وجه وای‌فای را در نزدیکی مایکروویو قرار ندهید زیرا مایکروویو سیگنال بسیار قوی در باند 2.4 گیگاهرتز منتشر می‌کند که باعث تداخل سیگنال با وای‌فای می‌شود.

از وسایل پرقدرت (سایر وسایل الکترونیکی) دوری کنید.

4. از موانع دوری کنید.

یکی از موادی که به احتمال زیاد سیگنال‌های WiFi را دچار اختلال می‌کند فلز است. اجسام فلزی بزرگ مانند میز فولادی یا یخچال می‌توانند سیگنال‌های WiFi را منعکس و جذب کنند و در نتیجه سیگنال‌های وای‌فای را مسدود کنند. موقعیت روتر بی‌سیم خود را طوری تنظیم کنید که سیگنال وای فای شما، جذب فلز نشود و نیازی به عبور از بسیاری از دیوارها، کابینت‌ها، مبلمان یا موانع دیگر نیز نباشد. به طور کلی سیگنال وای‌فای یا به عبارتی امواج‌های رادیویی در مکان‌های باز و بدون مانع بهتر حرکت می‌کنند. برای تقویت آنتن دهی وای فای بهتر است بین مودم و دستگاهی که قرار است سیگنال دریافت کند مانعی مانند دیوار نباشد. لازم به ذکر است که موانعی مانند چوب و شیشه خیلی باعث تضعیف سیگنال وای‌فای نمی‌شوند اما برای افزایش برد وای فای بهتر است موانعی مانند دیوارهای بتنی یا اجری بین وای‌فای و دستگاه وجود نداشته باشد.

5. دستگاه خود را ایمن نگه دارید.

توجه داشته باشید که دستگاه بی‌سیم خود را از آب یا آتش دور نگه‌دارید همچنین در برابر گرما و رطوبت نیز از آن محافظت کنید تا از آسیب دیدن دستگاه که بر عملکرد وای‌فای شما تأثیر منفی می‌گذارد جلوگیری کنید.

6. آنتن‌ها را تنظیم کنید.

آنتن ها را با زاویه‌ای مایل نسبت به زمین قرار دهید. اگر دستگاه بی‌سیم شما دارای دو آنتن است، توصیه می‌کنیم زاویه‌ای بین 45 درجه تا 60 درجه را برای آن در نظر بگیرید. اگر سه آنتن دارد، می‌توانید آنتن وسط را مستقیماً به سمت بالا قرار دهید. همچنین می‌توانید برای قرار دادن درست آنتن به تصویر محصول، در پوستر مربوطه و یا راهنمای کاربر مراجعه کنید.

7. از Range Extenders/Powerline Networks استفاده کنید

گاهی اوقات، حتی اگر روتر را کاملاً در مرکز خانه خود قرار دهید، باز هم سیگنال‌های وای‌فای بسیار پایینی دریافت می‌کنید، به خصوص زمانی که در یک خانه چند طبقه بزرگ زندگی می‌کنید. در اینجا، برای گسترش شبکه وای‌فای خود به توسعه دهنده‌های محدوده نیاز دارید. این توسعه دهنده‌ها با دریافت سیگنال‌های بی‌سیم از روتر و تکرار آن‌ها، وای‌فای موجود در خانه شما را تقویت می‌کنند و پوشش شما را حتی بیشتر می‌کنند. همچنین با استفاده از کیت‌های Powerline برای انتقال داده‌ها در سراسر سیم‌کشی الکتریکی موجود، دیگر نیاز به راه‌اندازی کابل اترنت پیچیده ندارید.

از Range Extenders/Powerline Networks استفاده کنید

8. ارتباطات غیر ضروری خود را محدود کنید

هنگامی که تماس‌های ویدئویی برقرار می‌کنید، بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید و فیلم‌های آنلاین می‌بینید، اتصالات را با سرعت کم دریافت خواهید کرد زیرا این موارد پهنای باند زیادی را اشغال می‌کنند. باید اتصالات خود را با محدود کردن دستگاه‌ها و بهینه سازی تنظیمات اولویت‌بندی کنید. روترهای مدرن دارای تنظیمات Quality of Service (QoS) هستند که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های خاصی را نسبت به سایرین اولویت‌بندی کنید و میزان پهنای باند استفاده آن برنامه‌ها را محدود کنید. با تنطیمات QoS، در دانلود فایل‌های حجیم در حین انجام بازی‌های آنلاین، دیگر با مشکل مواجه نخواهید شد.

9. کانال روتر را به یک کانال بهتر تغییر دهید

یک روتر می‌تواند چندین کانال را پخش کند. سعی کنید از کانالی که بیشترین استفاده را در منطقه خود دارید دوری کنید و در صورت امکان از کانالی که کم‌تر همپوشانی دارند استفاده کنید. در طیف 2.4 گیگاهرتز، کانال های 1، 6 و 11 تنها 3 کانال غیر همپوشانی با کم‌ترین تداخل هستند. اگر در طیف 5 گیگاهرتز هستید، تعداد زیادی کانال (24 کانال) برای انتخاب خواهید داشت که انتخاب را بسیار آسان تر می کند.

10. برای دریافت سیگنال قوی‌تر باند فرکانس بهتری را انتخاب کنید

امروزه اکثر روترها، دو بانده هستند که از فرکانس های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. به طور معمول، 2.4 گیگاهرتز فاصله بیشتری را پوشش می‌دهد در حالی که فرکانس 5 گیگاهرتز سیگنال قوی‌تری ارائه می‌دهد. اکثر دستگاه‌های الکترونیکی معمولاً از 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کنند، بنابراین امواج هوایی در این باند فرکانسی ممکن است شلوغ‌تر از 5 گیگاهرتز باشد. برای دستیابی به سرعت وای‌فای سریع‌تر، کافی است باند فرکانس را روی 5 گیگاهرتز تغییر دهید و فراموش نکنید که به روتر خود نزدیک شوید تا فرکانس قوی‌تری را دریافت کنید.

کلام آخر

قرار دادن روتر خود در نقطه مناسب بسیار اهمیت دارد. دیوارها، درها، کف‌ها، سقف‌ها و سایر موانع از طرق مختلف بر سرعت وای فای شما تأثیر می‌گذارند. موقعیت ایده آل روتر شما تا حد امکان نزدیک‌تر به مرکز خانه شما و در یک منطقه باز و بدون وسایل الکترونیکی زیاد در اطراف آن است. روترها سیگنال‌های وای فای خود را به سمت پایین پخش می‌کنند. برای به حداکثر رساندن پوشش سیگنال، حتماً روتر خود را به جای قرار دادن روی زمین در مکان بالاتری قرار دهید. همه این نکاتی که در این مقاله گفتیم را به خاطر داشته باشید تا روتر خود را در مکانی که پوشش مطلوب‌تر دارد، قرار دهید. اما اگر روتر شما باز هم خوب عمل نکرد، توصیه می‌کنیم از یک توسعه‌دهنده و یا روتر مش مانند Range Extender، Powerline Adapter یا Mesh WiFi استفاده کنید. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید‌. امیدواریم مطالب این بخش به شما در افزایش سیگنال wifi تان و انتخاب بهترین جای مودم در خانه کمک کرده باشد. راستی به نظر شما برای تقویت آنتن دهی وای فای چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟ تجربه خود را در قسمت ثبت نظر برای ما بنویسید.

منابع :

https://www.tp-link.com/us/blog/87/6-tips-on-where-to-place-your-wireless-router-for-the-best-signal-coverage/

https://www.tp-link.com/us/blog/95/10-ways-to-boost-your-home-wifi-for-a-faster-internet/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *